3 koraka do Internet sajta

Stalna rubrika IMPRE§UM u emisiji Druga strana računara bila je audio izdanje ovog teksta u okviru Noćnog programa Radio Beograda 1 emitovano 22.Marta 2014.godine.


Zakup domena

Prvi korak je da registrujemo ime svog sajta na Internetu i taj se korak zove ZAKUP DOMENA. To mora biti jedinstveno ime koje nije već dodeljeno nekome.

Ekipa emisije #25 DSR @ RadioBGD 1

Ekipa emisije #25 DSR @ RadioBGD 1

Provera zauzetosti imena vrši se kod registranata domena koji su, uglavnom, i ISP-ovi (engleska skraćenica INTERNET SERVICE PROVIDER), tj. pružaoc Internet usluga. Kod nas u Srbiji postoji dovoljan broj ISP-ova, ali mi večeras nećemo nikog niti favorizovati niti reklamirati. Njihove usluge kao i cene tih usluga su približno iste, a sama podrška korisnicima i stručnost je prilično varijabilna, pa pre nego što izaberete svog ISP-a, raspitajte se malo o iskustvima drugih korisnika.

Inače, pojavom Interneta, Internet servis provajdingom su se bavile mahom telekomunikacione kompanije, da bi se danas poslovanje pružanja Internet usluga proširilo i na TV kablovske operatere, te je izbor ISP-ova zaista širok. To je dovelo do veće konkurencije među njima, pa se i njihove usluge lagano profesionalizuju. U svakom slučaju, izbor ISP-a nije večan, pa ukoliko niste zadovoljni uslugama istog, veoma lako možete preći kod drugog – kao što to radite pri promeni svog operatera mobilne telefonije.

Dakle, proveru zauzetosti imena koje želimo da registrujemo vršimo na sajtovima ISP-ova i ova usluga (mislim na proveru) je potpuno besplatna i transparentna. Ukoliko je željeno ime slobodno, pristupamo registraciji kod našeg izabranog ISP-a. Procedura je izuzetno jednostavna i brza, a potrebna dokumenta i mogućnosti zavise od toga da li željeno ime registrujemo kao fizičko ili kao pravno lice. I time je prvi korak završen. Registrovali smo ime našeg Internet sajta na Internetu, tačnije rezervisali, tj. zakupili ga na određeni vremenski period i on trenutno ima status „parkiranog“ domena kod našeg ISP-a.

Hosting

Sledeći, drugi korak je zakup prostora kod našeg ISP-a gde ćemo smestiti svoj sajt, te se ovaj korak zove HOSTING.

Dakle, radi se o ozbiljnim serverima (računarima) koji su „zakačeni“ na Internet 24 časa / 365 dana u godini bez prekida. Mi na njima zakupljujemo željeni prostor, u zavisnosti kakva će vrsta našeg Internet sajta biti. Da li će to biti lična prezentacija, blog, komercijalni sajt, web-prodavnica, itd. od toga zavisi i prostor, i ne samo prostor, već i performanse servera na koji ćemo, kako se to popularno kaže, „hostovati“ našu prezentaciju.

Izbor „hosting“ platformi je zaista velik i ponuda gotovo svih ISP-ova je skoro identična. Cenovnik ovih usluga i podrška je ipak raznolika, pa vam predlažem da se pre izbora ISP-a za ovu uslugu još jednom podrobnije raspitate.

ISP-ovi se bave i registrovanjem i hostingom, ali vi niste u obavezi da i jedan i drugi korak izvršite kod istog ISP-a. U praksi, svi se odlučujemo za istog ISP-a, zbog povoljnosti koju nude kada oba koraka izvršavate kod jednog Internet servis provajdera.

Publishing

I tako stigosmo i do trećeg koraka pod nazivom PUBLISHING, tj. izgradnja i objavljivanje sajta. Ja ne želim da ulazim baš u detalje kod ove najvažnije faze, tj. koraka, pa se unapred izvinjavam onim čitaocima koji se profesionalnije bave ovom temom, već ću ovaj korak malo pojednostaviti.

Dakle, izgradnja sajtova vrši se određenim softverskim alatima predviđenim za tu namenu, slični kao za pisanje kompjuterskih programa i rada na digitalnom dizajnu. Pisanje svog sajta možete raditi „u lokalu“, tj. na svom računaru, te, nakon finiširanja, istu „upload“-ovati (preneti) na server kod svog ISP-a. Svoj sajt takođe možete pisati direktno na serveru putem softverskih alata za tu namenu ili putem alata koje vam je vaš ISP pripremio za tu priliku.

Po završetku pisanja i dizajniranja svog sajta, isti označavate kao finiširan i svečano ga objavljujete, čime je završena izgradnja i objavljivanje vašeg Internet sajta. Kako će vaš sajt dalje „živeti“, koliko će biti posećen i slično, zavisi od toga koliko ćete se sada posvetiti nekim drugim veštinama kao što je Internet marketing, SEO i slično, ali o tome nekom drugom prilikom.

Da završim, ovo je jedan – školski način, kako se gradi i objavljuje jedan Internet sajt. Postoje i drugi načini o kojima možemo pričati u nekom od narednih tekstova.

Print Friendly, PDF & Email

Ostavite odgovor

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.