Egzibicionizam ili socijalizacija

FourSquare  (4sq) – www.foursquare.com – je popularna geolokacijska društvena mreža koja se zasniva na lociranju svojih „članova“, tj. korisnika putem GPS-a, WiFi-a, 3G-a, itd… Budući da je osnovna tema ove mreže geolociranje, najrasprostranjenija je na mobilnim telefonima, tabletima i svim ostalim urbanim gedžetima, bez kojih je danas život nezamisliv.

Pošto je ipak najveća primena ove mreže na mobilnim, tzv.“ smart“  telefonima, tako je i FourSquare urađen za sve moguće platforme mobilnih telefona (iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, WebOs, Symbian, itd.). FourSquare aplikaciju tako možete „download“-ovati sa „on-line“ prodavnica vašeg telefona, ili jednostavno posetite web sajt FourSquare-a namenjen mobilnim telefonima na Internet adresi: m.foursquare.com.

FourSquare omogućava da se “check-in“-ujete, tj. prijavite tamo gde se trenutno nalazite – u restoranima, kafićima, barovima, parkovima, shopping molovima i svim drugim lokacijama od interesa. Redovnim prijavljivanjem putem 4sq-a dobijate poene, u zavisnosti sa kime ste se prijavljivali (sa kojim drugim korisnicima 4sq-a) i dobijate virtualne bedževe koji su simpatična stimulacija za dalje “igranje”. Ako se često prijavljujete u nekom lokalu, onda možete postati „Mayor“ odnosno „Glavni baja“ u tom lokalu, u virtuelnom svetu.

Prvo pitanje koje postave ljudi koji nikada nisu koristili FourSquare je: „A šta ja imam od toga? Šta je smisao?“

Kao i na svakoj drugoj društvenoj mreži, 4sq omogućuje lakše povezivanje sa vašim prijateljima. Tako da, ukoliko ste negde u nekom kafiću i tamo se prijavite, vaš prijatelj koji takođe koristi 4sq će to videti i znaće gde da vas nađe da recimo popijete piće zajedno. Ja sam u početku smatrao da nema potrebe da „odajem“ svoju trenutnu lokaciju, ali vremenom se pokazalo da mi to „check-in“-ovanje donelo neke vrlo pozitivne i korisne stvari.

Druga, mnogo bolja pogodnost koju nudi FourSquare je to da, recimo kada sedite u nekom restoranu ili kafiću, ostavite recenziju šta vam se dopalo u tom lokalu i savet ostalim korisnicima šta da naruče, koje piće je dobro, šta je skupo ili recimo koja je Wi-Fi šifra.

Takođe, možete fotografisati mesto na kome ste trenutno „check-in“-ovani i istu podeliti na 4sq-u, kako bi neko, ko možda namerava doći u taj restoran, bioskop ili park, može videti kako to izgleda, te pročitati komentare posetioca pre nego što poseti to mesto. Time 4sq nudi treću lepu pogodnost, a to je neka vrsta turističkog ili praktičnog vodiča.

Interesantno je i da kada odete u inostranstvo, gde je 4sq popularniji nego kod nas, možete uvek naći neki „Specials“ u gradu. „Specials“ je specijalna ponuda lokala, gde vas nagrađuju ukoliko se prijavite putem 4sq-a u njihovom lokalu. Pa tako dobijete recimo besplatan čaj uz ručak ili besplatno pivo ako dođete sa još dva prijatelja, ili dobijate popust od 20% ukoliko se „check-in“-ujete baš u njihovom kafiću u određeno vreme. Ima zaista raznovrsnih pogodnosti i popusta. Nažalost, kod nas ova vrsta promocija lokala još nije zaživela u većoj meri.

Pored toga što vaše prijave mogu videti prijatelji na 4sq, možete ih podeliti i na društvenim mrežama: Facebook i Twitter. Integracija sa ove dve mreže je odlično urađena.

Uostalom, pojam „check-in“-a, tj. prijavljavanja na određenoj lokaciji, te „share“-ovanje, tj. deljenje te informacije sa ostalim prijateljima, pratiocima ili posetiocima postoji implementirana i u najpopularnijoj društvenoj mreži – Facebook, u realizaciji upravo Facebook stručnjaka.

Upravo ova pojava – lično geolociranje i deljenje te informacija na društvenim mrežama neminovno postavlja jedno pitanje: Da li je „check-in“-ovanje u stvari neka vrsta egzibicionizma, tj. želje za privlačenjem pažnje ili je to ipak samo želja za druženjem i širenjem kruga poznanika i prijatelja, tj. socijalizacija?

Internet marketing je veoma moćan i rasprostranjen način eksponiranja, zbog toga što je izuzetno dostupan i prilično slobodan u smislu izražavanja. Budući da je svaki marketing vrsta egzibicionizma, onda to možemo reći i za ovu pojavu, zar ne?

Sa druge strane, poznat je paradoks koji društvene mreže opisuje kao najlakši i najrasprostranjeniji način socijalizacije, a u stvari, svedoci smo činjenice da pojavom društvenih mreža sve je više usamljenih ljudi. Da li je, dakle, „check-in“-ovanje ustvari socijalizacija?

Očito su ovo pitanja za psihologe. Moje, pak mišljenje, kao IT stručnjaka je da ova pojava predstavlja mešavinu koju bih ja nazvao egzibiciona socijalizacija. U zavisnosti od toga kakav ste profil korisnika društvenih mreža, povremeno imate potrebu da nešto bitno objavite što je vezano za vašu trenutnu lokaciju boravka, a, sa druge strane, ponekad je jako zgodno da dok ste na nekom, na primer, koncertu, vidite koje još došao na isti, kako bi ste možda, posle koncerta, totalno spontano i neplanirano otišli na piće i proveli divno veče.

Pozivam i vas da probate ovu društvenu mrežu. Zabavno je! A gde sam ja trenutno „check-in“-ovan, možete videti ovde, na mom blogu, sa desne strane (pri dnu) ovog teksta.

Audio zapis IMPRESSUM-a objavljenog u emisiji „DRS“ – Druga strana računara na Radio Beogradu 1 (u okviru Noćnog programa) od 26.10.2013.godine možete preslušati ovde:

NAPOMENA: Posetioci mog bloga imali su već prilike da čitaju o FourSquare društvenoj mreži u mom tekstu objavljenom ovde 22.10.2012.godine – detaljnije
Print Friendly, PDF & Email

Ovaj tekst objavljen je u rubrici IMPRESSUM emisije "Druge strane računara", Radio Beograd 1 [26.10.2013.godine]

Ostavite odgovor

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.