Priča o YouTUBE-u

"Priča o YouTUBE-u" bila je i tema rubrike IMPRE§UM, u okviru emisije "Druga strana računara" - noćnog programa Radio Beograda 1, emitovana 5.7.2014.godine. Poslušajte audio snimak:

Moja top lista 5 najvećih IT izuma već je bila tema mog bloga. Evo šta sam tada napisao za IT izum na mestu broj 2:

„Ovaj izum, proizvod, produkt – kako god, je moj favorit i po meni broj 1. Ali imajući u vidu popularnost i rasprostranjenost IT pojave koja se nalazi na mestu broj 1 ove top liste (Facebook, prim. Aut.), ipak sam YouTube stavio na drugo mesto.“

Dakle, YouTUBE nije izum. YouTUBE je revolucija! Informatička revolucija! Institucija!

youtube_logoSlušao sam razne izjave muzičara i ljudi iz sveta muzike o štetnosti pojave YouTUBE-a. Iako nisam muzičar i, na žalost, ne bavim se nikakvim muzičkim stvaralaštvom, zaista ne vidim kako je YouTUBE doprineo bilo kakvom unazađivanju muzičkog stvaralaštva, niti kako YouTUBE može imati ikakvu negativnu konotaciju na muziku. Mislim da se to pitanje može postaviti u kontekstu pojavljivanja MP3-a, ali svakako ne YouTUBE-a.

Na protiv, YouTUBE je, po meni, a to ne govorim samo iz vizure informatičara, najrevolucionarnija tehnička i tehnološka inovacija, koja je donela mnogo svojim konzumentima. A da to mišljenje dele i mnogi drugi, govori podatak o upravo pomenutim konzumentima YouTUBE-a. Još u martu prošle godine objavljena je vest da YouTUBE ima više od milijardu korisnika svaki mesec. To znači da jedan od sedam ljudi na planeti, tj. svaki drugi Internet korisnik, barem jednom mesečno koristi YouTUBE servis. Zar to nije impozantna cifra? Uostalom, prema trenutnim brojevima poseta, na svetskoj, naglašavam, SVETSKOJ rang listi najposećenijih Internet sajtova (tačnije, servisa), na prvom mestu je Google pretraživač, na drugom Facebook društvena mreža, a na trećem, gle čuda, YouTUBE on-line video servis.

Upravo ovaj opis: „on-line video servis“, još više potvrđuje moje mišljenje da YouTUBE nikako ne može škoditi muzičkom stvaralaštvu, jer on i nije prevashodno muzički, već video servis. Druga je stvar što je muzička industrija prepoznala prednost i moć samog YouTUBE-a, pa se muzička promocija ne može zamisliti bez „upload“-ovanja materijala na ovaj servis i praćenja broja poseta, što je postao relevantan pokazatelj da li je određen muzički materijal kvalitetan ili ne. Tu se slažem sa vlasnicima mišljenja da je YouTUBE „srozao“ kvalitet muzike uopšte, sa tom razliko da se ne radi o YouTUBE-u, tj. da nije ovaj on-line servis krivac za to, već sama muzička industrija, koja, kao što rekoh, kvalitet određenog muzičkog materijala vrednuje brojevima pregleda istog na YouTUBE-u, što je stvar dobrog ili lošeg marketinga, a ne nivoa kvaliteta.

Sa druge strane, šta je loše u tome da je širokom krugu, tj. sloju ljudi YouTUBE doneo mogućnost da čuje i vidi ogroman, ne pojmljiv broj raznolikog i različitog, između ostalog, muzičkog materijala? Toga se mogu plašiti samo nesigurni autori svog muzičkog materijala, koji su svesni da njihov autorski proizvod nije dovoljno, oprostite mi na izrazu, konkurentan na tržištu. Autorsko stvaralaštvo je uslovljeno talentom, ali njegov kvalitet, u stvari, profiliše konkurencija.

www.youtube.com Internet je adresa YouTUBE-a, Internet On-Line portala, sajta ili servisa za razmenu video materijala. Osnovala su ga tri bivša radnika kompanije „PayPall“, (Chad Hurley, Steve Chen i Jawed Karim) 15. Februara 2005. godine. Njegovu snagu prepoznala je svetski poznata kompanija Google, koja je već u novembru 2006.godine kupila YouTUBE za impozantnih 1,65 milijardi dolara. Trenutno sedište kompanije je u SAD-u, tačnije u Kaliforniji.

YouTUBE koristi jako veliki broj ljudi. Jednostavno, kad nemaju šta da rade ili prvo šta urade kad uključe računar, odu na YouTUBE da vide šta ima novo… Na YouTUBE-u ljudi imaju „svoj svet“. Imaju ljude tj. kanale koje prate. Sistem im sam sugeriše novosti sa tih kanala, mogu da „lajkuju“ i „dislajkuju“, postavljaju svoje video zapise, zarađuju novac ako su im kanali dosta posećeni… mogu da prave svoje play liste, komentarišu, svađaju se… Dakle, iako načelno, video servis, YouTUBE je, u stvari, i neka vrsta društvene mreže.

Neregistrovani korisnici, tj. samo posetioci YouTUBE-a mogu gledati video datoteke, dok oni koji su registrovani na ovom servisu mogu i da ih šalju na servere. Snimci za koje kompanija smatra da sadrže neprimerene scene za mlađe od 18 godina, dostupni su samo registrovanim korisnicima i, naravno, pod uslovom da su punoletni. Video-snimci koji sadrže pornografiju nisu dozvoljeni.

Registrovani korisnici, takođe, mogu imati i svoj kanal na kome ne moraju smeštati samo svoje, „upload“-ovane video klipove, već i video klipove koji su drugi postavili na YouTUBE, a koji im se sviđaju ili su im tematski bliski. Eto, ja ne bih bio ja, da i na ovom Internet portalu, tj. servisu nemam otvoren svoj profil, odnosno kanal. Moj kanal se zove „Music & more…“, a opisao sam ga kao kanal koji predstavlja moj izbor muzičkih video klipova, filmova, tv serija, smešnih videa, itd. Posetite ga na adresi, www.youtube.com/djurovicr, pa ako vam se sviđa, slobodno se „subsribe“-ujte na njega.

Print Friendly, PDF & Email

Ostavite odgovor

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.