Web još nije umro, a kad’ će ne znamo!

Mainstream Premium Hosting“, domaća kompanija organizovala je ove nedelje skup pod nazivom „Developer’s mDay“ u simpatičnom prostoru kulturnog centra „GRAD“ u beogradskoj, sve popularnijoj četvrti Savamala.

„Developer’s mDay“, bez obzira na količinu padavina koja je tog dana bila, okupio je nemali broj IT stručnjaka – ugavnom „web developer“-e, PHP programere, itd. Skup je otvorio Boško Radivojević ispred „Mainstrem Premium Hosting“ kompanije, a zatim su se ređali predavači, IT stručnjaci poznatih portala „Limundo“ i „Kupindo“, te portala „Kupujem-Prodajem“ koji su pričali o svojim iskustvima u razvoju svojih portala koristeći razne alate za „developer“-e. Stručnjak kompanije domaćina nam je davao savete kako da optimizujemo svoje sajtove, uglavnom iz vizure hosting kompanije, a onda je kolega iz B92, Ivan Jelić, tehnički direktor njihovog web sajta razbio jednoličnost ovog skupa temom koja podstiče na razmišljanje: „Da li web umire?“

Kolega iz B92 je, tokom svog 20-minutnog izlaganja, prilično zanimljivo i čak optimistično elaborirao ovu temu, budući da je naslov njegovog predavanja glasio „Povratak web-a“. <video zapis>

Dakle, verovatno i sami primećujete da je pojavom pametnih telefona i tablet računara, te smart-TV-ova i silnih, pametnih gedžeta, Internet ozbiljno počeo da se migrira na takozvane mobilne platforme. Munjevita ekspanzija ove platforme naterala je velike kompanije da se prilagode istoj i vrlo brzo su se počele pojavljivati razne korisničke aplikacije za Android OS, pa za Apple-ov IOS, Windows Phone platformu, itd. Vrlo brzo su se počele razvijati i razne igri za ove platforme. Čini se da su se svi prilagodili novom svetskom trendu osim klasičnog web servisa. On je nekako kaskao za razvojem, tako da danas na mobilnim platformama vi, u stvari, i ne koristite web, već razne aplikacije pisane za određenu platformu koju koristite. Eklatantan primer za to vam je „Facebook“. Skoro svi korisnici smart-telefona i tablet uređaja imaju instaliranu posebnu aplikaciju za Facebook i ne koriste „web browser“ da bi posetili ovaj, prvenstveno, sajt, a ne aplikaciju, jer „Facebook“ to i jeste – sajt društvene mreže. To je i razumljivo, budući da sam „Facebook“ brže radi kada ga koristite preko njegove sopstvene aplikacije, nego kada ga pozivate preko „web browser“-a.

Nije samo „Facebook“ doprineo proterivanju „web“-a kao takvog sa mobilnih platformi. I sam „Google“ čiji je osnovni biznis Internet pretraživač web sajtova je za mobilne platforme uradio posebnu aplikaciju pod nazivom „Google Search“.

Proterivanje, da tako kažem, web-a sa mobilnih platformi nisu doprinele samo velike kompanije poput „Facebook“-a i „Google“-a. Mislim da su za to najveći krivci proizvođači „web browser“-a koji su u svom međusobnom ratu jednostavno prespavali „bum“ pod imenom mobilni Internet.

Da li je bolji i brži Google Chrome ili Internet Explorer, ili je ipak najsigurnija Mozila Firefox, mada Opera radi sjajno, itd.?

Taj rat konkurenata za tržište je doprineo da, umesto da svoj razvoj fokusiraju na opšti trend, oni su svoje resurse usmerili na adekvatne odgovore konkurenciji.

Lično ne mislilm da web baš umire, ali da je u izvesnoj krizi, to jeste činjenica. Naime, sam web je servis koji je nosioc mnogih drugih podservisa i vrlo često se dešava da je u web-u enkapsuliran celokupan drugi servis, koj web koristi kao transportnu platformu. Eto jednog od razloga zbog kojeg ne mislim da web umire.

Osim toga, sam web se počeo prilagođavati raznim platformama i sada imate situaciju da jedan sajt ima sve svoje elemente, ali se različito, tj.prilagodljivo, prezentuje u zavisnosti od platforme na kojoj se emituje. To je dovelo do toga da sami „web dizajneri“ više nemogu praviti sajtove vodeći računa samo da isti prilagode za čitanje u svim „web browser“-ima, već sada moraju obratiti pažnju na još jednu dimenziju. Tako sada dobijamo novu vrstu „web dizajnera“ prinuđenih da se bave i programiranjem.

Činjenica je da su „web browser“-i postali sve više aplikativni interfejsi, ali sam mišljenja da će i dalje forma „web“-a, kao najjednostavnija, multiplatformska disciplina opstati i prilagoditi se novim okolnostima. Zato mislim da je naslov ovog teksta umesto „Web još nije umro, a kad’ će ne znamo!“ treba glasiti: „Web još nije umro, a DA LI ĆE – ne znamo!“

 Audio zapis jubilarnog 30.-og IMPRE§UM-a možete preslušati ovde:

Print Friendly, PDF & Email

Kao i svi tekstovi ove katogorije, i ovaj je tema IMPRE§UM-a u emisiji "Druga strana računara" Radio Beograda 1 koja se emutuje, 17.5.2014.godine.

Оставите одговор

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.